Wat is passend onderwijs?
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn.
Stelselmatig zoeken naar mogelijkheden om het onderwijs optimaal af te stemmen op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen, noemen we passend onderwijs. Het gaat hierbij vaak om kinderen met ontwikkelingsproblemen. Maar ook het zoeken naar afstemming gericht op hoogbegaafde kinderen valt onder passend onderwijs. Zoeken naar passende onderwijsarrangementen kan gericht zijn op het organiseren van extra ondersteuning in de klas, waarbij bijvoorbeeld aangepast lesmateriaal en een onderwijsassistente worden ingezet. Maar ook onderwijs op een speciale school elders kan een passende oplossing bieden.
Scholen werken met elkaar samen in samenwerkingsverbanden. De scholen in het samenwerkingsverband maken onderling afspraken over hoe ze ervoor zorgen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past. Onze school maakt deel uit van Samenwerkingsverband Driegang.
Meer informatie vindt over dit samenwerkingsverband vindt u op : http://www.driegang.nl/. De contacten hiermee lopen altijd via school.

Wij bieden op GBS De Halm Passend Onderwijs aan alle leerlingen die binnen ons school ondersteuningsprofiel passen. De Interne Begeleider is verantwoordelijk voor de leerling ondersteuning die met de beschikbare middelen op school gegeven kan worden en organiseert passende ondersteuning (lichte of zware ondersteuning) volgens de procedures van het Samenwerkingsverband “ Driegang” waarbij onze school is aangesloten. Voor de organisatie van de ondersteuning op school werken we volgens het 12- stappenplan.Welke ondersteningsmogelijkheden we als school zelf kunnen bieden staat vermeld in ons Schoolondersteuningsprofiel. Voor meer informatie klik op de volgende link.SOP-De-Halm-2019-2023.docx